4 stappen om je webshop internationaal te maken

doortranslationsonline

4 stappen om je webshop internationaal te maken

Je hebt een webshop en de zaken in Nederland gaan lekker. Daarom besluit je om je succes uit te breiden naar het buitenland. Dan is het eerst belangrijk om te kijken welke landen voor jouw bedrijf interessant zijn. Hoe bepaal je welke talen je moet gaan integreren in jouw webwinkel? En met welke factoren moet je rekening houden bij het vertalen van jouw webshop? Het stappenplan van Translations Online helpt je op weg.

Stap 1: selecteer een nieuwe markt

Goed, je wilt dus internationaal ondernemen. Welke markten zouden voor jouw producten interessant kunnen zijn? Misschien heb je hier zelf al een beeld bij. Toch is het van groot belang om eerst te checken of er in deze markten wel genoeg vraag is naar jouw producten. Er zijn gelukkig een aantal tools waarmee je de vraag in verschillende landen kunt analyseren. Google Market Finder is hier een goed voorbeeld van; deze tool geeft je een beeld van welke zoektermen veel gebruikt worden in diverse landen. Wil je jouw zoektocht beperken tot alleen Europa? Je bent vrij om binnen Google Market Finder landen te filteren zodat je een selectie overhoudt die geheel aan jouw eisen voldoet.

Gebruik vervolgens de Zoekwoordenplanner van Google om te zien hoeveel concurrentie er heerst op de zoekwoorden die je zojuist geselecteerd hebt. Wil je ook de concurrentie op zoekmachine Bing weten? Gebruik dan de Keyword Research Tool van Bing. Zo weet je of je een markt betreedt met weinig concurrenten of juist een markt die al aardig vol zit.

Daarnaast kun je in Google Analytics zien of er al andere markten zijn die interesse in jouw webshop tonen. Mogelijk zijn dit interessante landen om je op te richten. Gebruik een combinatie van deze twee tools om tot een goede selectie van een nieuwe markt (of meerdere markten) te komen.

Stap 2: onderzoek je nieuwe markt

Als je eenmaal een selectie van nieuwe markten hebt gemaakt, is het belangrijk om meer onderzoek te doen. Ten eerste is het relevant om te kijken welke taal er gesproken wordt. Dit is de basis voor stap 4, waarin je jouw webshop gaat (laten) vertalen. Zijn er bovendien speciale wetten en regels in het land waar jij je op wilt richten? Daarnaast is het verstandig om te kijken naar het belastingsysteem in de nieuwe markt. Hierdoor kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Tot slot kan het interessant zijn om zelf eens naar het buitenland te gaan om de cultuur van een land op te snuiven. Dit kan je helpen om jouw (potentiële) nieuwe markt beter te begrijpen.

Stap 3: maak een definitieve selectie

Op basis van de eerste twee stappen kun je een definitieve selectie van nieuwe markt(en) maken. Idealiter is het land zowel interessant qua vraag als qua wetten, regels en belastingen. Is er ook nog eens weinig concurrentie op de markt die je voor ogen hebt? Dan heb je een uitstekende start van het internationaal ondernemen te pakken. De laatste stap is dan ook de meest tijdrovende klus: het vertalen van jouw communicatie-uitingen voor de nieuwe markt.

Stap 4: vertaal je webshop

Als je eenmaal weet welke taal er in jouw nieuwe markt gesproken wordt, is het verstandig eerst op papier te zetten wat er allemaal vertaald moet worden. Denk hierbij aan de teksten op je website, social media kanalen, SEA advertenties en de labels op jouw producten. En vergeet ook zeker het vertalen van je algemene voorwaarden niet. Omdat je dit zo goed mogelijk wilt laten gebeuren, is het verstandig een tekst- of vertaalbureau in te schakelen. Deze bureaus hebben de kennis in huis om jouw webshop foutloos te vertalen en nemen tevens een hoop werk uit handen, zodat jij je beter kan focussen op de andere aspecten van het internationaal ondernemen. 

Translations Online helpt je graag deze vertaalslag te maken. Het maakt niet uit of je een nieuwe markt dichtbij huis kiest of juist gaat voor een uitbreiding naar een ander continent, Translations Online is van alle wereldwijde markten thuis. Neem contact met ons op en ontdek hoe we jouw bedrijf kunnen helpen groeien.